Φιννοι, οἱ πολλοί ?

vrijdag 30 juli 2010

Viking-Ferry

De boot komt zo...

Moest terugdenken aan de onvolprezen Drs. P. Het nummer 'Veerpont' met name...geniet:

http://www.youtube.com/watch?v=ygvkZ35Z0-0

Tja, na zoveel water en bruggen, moest het er in Scandinavië uiteraard eens van komen...de ferry, van Stockholm (Zweden) naar Turku (Finland). Maar eerder op de dag wel een mooier stukje dan wat ik gewoon was. Aan de linkerkant het grote Vättern-meer, aan de andere kant een kronkelende slingerende baan, links, rechts, up and down...grote rotsmassieven rezen vaak loodrecht op uit de duistere diepte.

En dan Stockholm...

Niet zomaar een stadje, het noemt zichzelf de hoofdstad van Scandinavië, en wellicht verdient het ook die naam. Niet alleen een behoorlijke geschiedenis, maar ook vrij centraal gelegen...een machtscentrum, zeg maar...verspreid over 14 verschillende eilanden...2 miljoen inwoners in de metropolitan area.

Terwijl ik stond te wachten op de overzet geraakte ik aan de praat met een uitgeweken Marokkaan. De man was 22 jaar geleden gevlucht uit Marokko, en was eerst neergestreken in Spanje. Alwaar hij compleet niet kon aarden, want een Spanjaard zei hij, die kijkt eigenlijk neer op de hele wereld, kent geen woord Engels en misbruikt de Marokkanen als illegale (seizoens)arbeiders. Frankrijk was al wat beter, België nog beter...en omdat hij vond dat hoe noordelijker hij ging, hoe gemakkelijker het leven werd, besloot hij maar naar Zweden te gaan...alwaar hij maar 1 dag is gebleven: alweer diezelfde herenmentaliteit...hij nam gelijk de boot naar Finland, en is er blijven plakken. Getrouwd met een Finse, maar elk jaar wel terug naar de familie in Casablanca uiteraard. Was goed op de hoogte van de taalperikelen in België, en was nu juist voor een shopping-trip naar Stockholm afgereisd. 

Hoewel hij in Helsinki woonde, was zijn uitje naar de Zweedse hoofdstad, voor hem telkens een terugkeer naar Europa...Finland is zòòò rustig zei hij, dat het zelfs in de hoofdstad wel op het platteland leek. Telt ook al jaren maar 5,5 miljoen inwoners...vermindert niet, vermeerdert niet. Zeer stabiele maatschappij...met hier en daar wel eens een zelfmoord, veel dronkenschap en superveel motards, maar de regering ligt daar niet van wakker beweerde hij...al wat een Fin doet is rekenen, rekenen en rekenen...en die plooien worden in de statistiek toch allemaal gladgestreken. Drinkt iemand zich lazarus, dan komt de politie, en wordt hij vakkundig terug naar huis gebracht...alleen wordt er een streepje bij zijn naam gezet. De staat houdt alles van zijn inwoners perfect bij...en weet echt alles...maar vergeeft ook (bijna) alles.

Tenzij als de Fin vecht...dan gaan ze tot op het einde, zei onze Marokkaan van dienst. Dan zie je hun witheet killerinstinct in hun ogen. De man gaf me zijn telefoonnummer, in geval ik hulp mocht nodig hebben. En dan kwam de boot...wat zeg ik? Boot? Een volwassen olietanker zou er bijna in het niet bij verzonken zijn...dit was een mastodont van een schip...tien dekken hoog, met conferentiezalen, solaria, sauna's, discotheken, game parlors en supermarkten er op. Had op het laatste nippertje nog een cabine kunnen krijgen...want toen ik het ticket kocht waren ze volzet...zeggen ze altijd, zei onze Marokkaan...maar als je incheckt kan je altijd nog iets regelen. Bovendien is de tweede persoon van mijn kamer zelfs niet komen opdagen, zodat ik alles dubbel had. Zeer goed geslapen, zo'n reuzenschip breng je niet zo gemakkelijk uit zijn lood ;=)

Oh ja...geen enkele buitenlander meer gezien of gehoord...enkel drie Duitsers op het schip...maar...hou je vast, toen ik naar buiten keek hoe ons cruise-schip laveerde tussen de tientallen piepkleine eilandjes...hoor ik verdorie plots toch geen Limburgs zeker! 4 johnnies, plus 1 marina zaten twee meter achter mij...hield me gedeisd.     

Sent from Luc's iPad


Sent from Luc's iPad

2 reacties:

  • veel gezien en veel genoten, prachtig janneman

    Door Anonymous Anoniem, Op 30 juli 2010 om 09:19  

  • Luc, nu heb ik pas de teksten gevonden. Sorry, sorry. Ik zal steeds op de eerste bladzijde. Print alles af en neem het mee naar het zwembad. Hier alles rustig. Iedereen zowat op vakantie;

    Groetjes,

    Hilde

    Door Anonymous Anoniem, Op 31 juli 2010 om 08:43  

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]



<< Homepage