Φιννοι, οἱ πολλοί ?

vrijdag 30 juli 2010

Europees Japan?

Intrigerend land.

Je komt net van de boot...en daar staan ze...de Finse politie. Abdou, de Marokkaan had het me al eerder gezegd, dat je ze nadrukkelijk in het straatbeeld ziet. Maar, hier was wat anders in het geding. Op de boot hadden velen tax-free sterke drank gekocht...waaronder nogal wat oude Russische dametjes die zich niet onbetuigd lieten! Iedereen zat nog maar 100 m achter het stuur van zijn voertuig, of we werden allemaal aan een ademhalingstest onderworpen. Duurde maar 5 seconden of zo, want op technisch gebied moet je de Finnen niks leren.

Eerste indrukken van het land: twee steden worden via wegwijzers aangegeven, Helsinki en Sint-Petersburg. Het land is leeg. Hier en daar woont een enkele Fin, maar nooit meer dan 1. Aanvankelijk tweetalige opschriften, Zweeds en Fins. In de hoofdstad, enkel Fins. Geen Zweeds, geen Engels.

Die hoofdstad is een verhaal apart. Het is vandaag mijn verjaardag en dus besloot ik me maar eens op een hotelletje te trakteren, morgen bezoek ik het centrum, en dan komt dat ook beter uit. Zit nu op een tiental km van het centrum, in Espoo (zie kaartje). Supermodern hotel, met je pas moet je alles in gang krijgen, zelfs de lift. Ik dus in die lift, sloot de deuren achter mij, en drukte op het nummer van de verdieping...geen beweging in te krijgen. Wilde de deuren terug open krijgen: ze bleven dicht. Duwde op een noodknop, en hoorde die in de lobby weerklinken...geen enkele reactie. En toen zag ik dat je je pas eerst moest invoeren...dan lukte het natuurlijk. Daarmee wil het management ongenode gasten de toegang wat moeilijker maken ;=)

De TV op de kamer beschikt over keyboard en muis, waardoor je onmiddellijk op het net kunt. Er zitten 10 stopcontacten op mijn kamer...een strijkplank en strijkijzer...en moderne kunst. Alles mooi in moderne aardkleuren gedecoreerd, en toch voor 62 € naar Finse normen ultragoedkoop Had ik eerst in het midden van het Finse platteland uitgesnuffeld met mijn iPad. Er woonde geen kat...maar de verbinding was ultrasnel.

Finland is Japanofiel. Zo'n keuze uit noedels heb ik in een shopping mall nog nooit gezien. Zelfs de ultralekkere dikke udon noodles waren er! Je doet je bestelling, en krijgt een bieper mee, waarmee je aan de tafels kunt wachten. Daar staan leesstandaards opgesteld met een selectie tijdschriften. Als je maaltijd klaar is beginnen er lichtjes te flikkeren op je bieper en hoor je een signaal...kan je het gaan ophalen. Finnen zijn de grootste lezers op de hele wereld...daarom niet slecht gezien van bijna vertikale leesstandaarden te plaatsen, want als je wat bij hebt (shopping mall you know!), bespaar je hiermee kostbare plaats op de tafels. Zelfs de Japanse mode bij meisjes om zich geheel te verkleden in kostuum, is hier in zwang...regelmatig zie je gothic dolls...geheel in stijlvolle, supermooie zwarte jurken met frills.

En tja...dan ontspoort er soms zo iemand hé, zei onze Marokkaan...als het meisje van 12 dan zegt dat ze daddy achterna gaat...terwijl die al jaren voordien gestorven is...zoals vorige week gebeurde...dan verlaat ze doodgewoon het huis in kostuum...en springt van de brug...onder de metro.
Zijn Finse vrouw vond dat de staat mensen zo pampert dat ze compleet onbevreesd door het leven gaan. No fear, zegt de Viking.

Veel mensen lijken de blik op oneindig te hebben...alsof hun gedachten elders zijn...afwezig...ontheemd...onthecht. Een land van maar dik vijf miljoen inwoners...maar wel vijf miljoen individuen.

1 reacties:

  • me dunkt mij dat ge u daar heel goed tegoed doet maar ja uw verjaardag is maar eens per jaar, geniet nog van 22ste eeuw janneman

    Door Anonymous Anoniem, Op 30 juli 2010 om 09:24  

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]



<< Homepage